اسنک های حاوی اولسترا و کمک به زدودن سموم از بدن

13 آوریل 2014- نتایج یک کار آزمایی بالینی که توسط محققین دانشگاه سین سیناتی انجام گردید در شماره ی ماه آوریل مجله ی The Journal of Nutritional Biochemistry  منتشر گردید.

در این کارآزمایی مشخص شد که Olestra   ( یک جایگزین چربی است که با نام تجاری اولئان معروف است این ماده هیچ کالری، چربی یا کلسترولی را به محصولات غذایی اضافه نمی کند ) می تواند مقدار  Polychlorinated  biphenyls  یا (PCBs  ) را در سرم افرادی که در معرض این مواد بوده اند کاهش دهد.قبل از این مشخص شده بود که بالا بودن مقدار PCBs  در بدن افراد با افزایش فشارخون و ابتلأ به دیابت ارتباط دارد.

پرفسور Jandacek  می گوید: این یافته ها نشان می دهد میزان ناپدید شدن PCB  از بدن افرادی که مواد غذایی حاوی Olestra  مصرف می کردند بطور چشمگیری در طول مدت یک سال تحقیق سریعتر از قبل اتفاق می افتد.

Olestra  چربی غیر قابل جذبی است که توسط کمپانی Procter & Gamble  با همکاری محققین دانشگاه سین سیناتی برای استفاده در اسنک ها ( بیشتر در محصولات پرینگل ) در سال 1996  تولید شد. گزارشات اولیه درباره ی مشکلات سوء هاضمه سبب شد این محصول را فرمول سازی مجدد کنند و سپس به بازار ارائه نمایند. کمپانی Kellogg  در سال 2012  برند پرینگل را خریداری کرد.

پرفسور Jandacek  می گوید: Olestra  نوعی چربی است که بدون جذب شدن از بدن عبور می کند و در حال حاضر مشخص شده است که دارای فواید سلامتی بالقوه ای در رابطه با زدودن PCBs  از بدن می باشد، کارهای ابتدایی ما بروی مدلهای حیوانی نشان داد که ما می توانیم همین تأثیرات را در انسان نیز مشاهده کنیم.

بیست و هشت فرد ساکن آنیستون در آلاباما که دارای مقادیر زیادی PCBs  در سرم خود بودند در این مطالعه ی یکساله شرکت کردند. نیمی از این افراد 12 چیپس پرینگل در روز مصرف می کردند این نوع از پرینگل ها با روغن های گیاهی تهیه شده بود و نیمی دیگر از این شرکت کنندگان در روز 24 چیپس پرینگل مصرف کردند که با Olestraتهیه شده بود. سایز سروینگ برای کنترل کالری مصرفی متفاوت بود.

بر اساس نتایج بدست آمده در افرادی که از چیپس تهیه شده از Olestra  استفاده می کردند سرعت حذف PCB  8 درصد افزایش یافت، این مقدار 8 برابر بیش از سرعت زدوده شدن PCB  از بدن این افراد قبل از تحقیق بود، در حالیکه میزان حذف PCB  از خون افرادی که چیپس پرینگل تهیه شده از روغن گیاهی مصرف کرده بودند تنها یک درصد افزایش یافته بود.

پرفسور Jandacekمعتقد است تأثیر Olestra  بر کاهش PCB  سرم، ظاهراٌ به دلیل خاصیت حل کنندگی مواد محلول در چربی این ترکیب است، بهمین علت از جذب موادی نظیر PCBsکه در چربی حل می شوند در روده جلوگیری می کند، این خاصیت حل کنندگی سبب کاهش جذب این ترکیبات توسط بدن می شود. پرفسورJandacek  از سال 2005 با انجام آزمایشات بروی حیوانات متوجه ی دفع سموم از بدن حیواناتی که با Olestra  تغذیه می شوند، گردید.

Jandacek  برای اولین بار مطالعه درباره ی ساکنین آنیستون را در سال 2008 به محققین و طرفداران سلامت جامعه ارائه داد. شهر آلاباما جایگاه اصلی کارخانه ای است که PCBs  تولید می کند.

از آنجائیکه Jandacek  استفاده از Olestra  را در زدودن PCBs  در بدن حیوانات و یک بیمار در استرالیا بررسی کرده بود به مرکز تحقیقات کلینیکی گروه دکتر Heubiدر بیمارستان کودکان سینسیناتی ، بخش کودکان دانشگاه UC  ، مرکز علوم کلینیکی بین رشته ای و آموزشی دانشگاه UC، محققین مراکز پیشگیری و کنترل بیماریها و کالج پرستاری دانشگاه ایالتی جکسون ویل برای بررسی های کلینیکی بروی انسان پیوست. بودجه ی این تحقیق توسط انیستیتو ملی علوم بهداشت محیط ، مرکز ملی منابع تحقیقاتی، مرکز ملی پیشبرد علوم بین رشته ای که همه از موسسات ملی بهداشت و سلامت هستند، تأمین شد.

منبع :www.medicalnewstoday.com/releases/275366.php

سرپرست مترجمین : فرخی نیا